Hinta-laatusuhde: 95 pistettä
Omistamisen ilo 2 viikon jälkeen: 99 pistettä
Omistamisen ilo 2 vuoden jälkeen: 92 pistettä
Omistamisen hinta: 70 pistettä
Urheilullisuus: 98 pistettä
Mukavuus: 85 pistettä
Luotettavuus käytettynä: 90 pistettä
Jälleenmyyntiarvo: 95 pistettä
Imagoarvo: 95 pistettä
Sympis pisteet: 75 pistettä
Valmistusvuodet: 2015 -
Moottori: 4,0L V8 Twin turbo
Huipputeho: 510hv 375kW
Huippuvääntömomentti: 671 Nm
Kiihtyvyys 1-100km: 3,5 s
Huippunopeus: 325 km/h
Hintahaitari: 149.000€-225.000€
Puolesta: Moottorinäänimaailma, muotoilu, ajettavuus, vaihteisto, ohjaamo, alusta, hinta käytettynä,
Vastaan: muovin käyttö ohjaamossa, korin sivuäänet huonolla alustalla
Vaihtoehto: Porsche 911 GTS 2015
Yhteenveto: Etsin itselleni kuumeisesti GT-autoa. Vaihtoehtoja on monia ja olen jo useita kokeillutkin, mutta yksikään ei ole vielä tehnyt samanlaista vaikutusta kuin viimeisin – Mercedes-Benz AMG GT S on sanalla sanoen värisyttävä!
Kaukana ovat ajat, jolloin urheiluauto oli vain urheiluauto – eikä sitten mitään muuta. Tänään urheiluautot eivät ole pelkästään entistä nopeampia vaan myös monikäyttöisempiä. Kriittinen lukija saattaa ajatella tällaisen auton olevan lukuisten kompromissien summa, mutta AMG GT S ei ole kompromissi, ei sitten millään muotoa. Se on täysiverinen urheiluauto kuljettajan niin halutessa – vain muutama napinpainallus ja rauhallinen ilta-ajelu tuntuu ja kuulostaa Le Mansin 24 tunnin ajolta.
AMG GT S:n äänimaailma on poikkeuksellisen kokonaisvaltainen. Se värisyttää kehon joka solua, rasittamatta kuitenkaan korvia. Se käskee kuljettajaa kuin jumala uskovaista. Tosin käskyjä on kymmenen sijasta vain yksi: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi!
AMG GT S on vaikuttava auto. Sen kori on kuin suoraan kilpa-autosta. Se koostuu suurimmaksi osaksi alumiinista ja painaa vain 231 kiloa. Se on samalla kevyt, vakaa ja erittäin jykevä. Nämä ominaisuudet mahdollistavat parhaan mahdollisen poikittais- ja pitkittäisdynamiikan sekä ohjaustarkkuuden. Erittäin kevyt etumoduuli on magnesiumia, joka vähentää etuakselin inertiaa ja optimoi siten urheiluauton ajo-ominaisuuksia. Painojakauma etu- ja taka-akselin välillä on optimaalinen 47 % - 53 %. Kun tähän yhdistyy vielä auton matala painopiste, mahdollistuu erittäin joustava käsittely ja korkea kaarrenopeus. Vakiona AMG GT S:ssä on vielä AMG Ride Control -urheilualusta adaptiivisella vaimennuksella, jolloin auto pystyy kilparatatasoisiin suorituksiin.
Normaaliajossa AMG GT S on helppo ja mukava ajettava, ainoastaan auton leveys saattaa yllättää. Massiivinen keskikonsoli, jonka painikkeilla ohjataan kaikkia auton ominaisuuksia, jakaa leveän ohjaamon kahtia. Voimakkaasti muotoillut istuimet tukevat hyvää ajoasentoa ja pitävät tiukasti syleilyssään mutkaisilla teillä. Leveä ja matala auto pysyy tiellä kuin tiellä vakaasti ja turvallisen tuntuisesti. Jos kuljettajan itsesuojeluvaisto kuitenkin loppuu ja Race-asetus kytketään päälle, kannattaa laittaa kypärä päähän, sillä kilpa-automainen tunnelma ja meno on totisinta totta.
Tätä suitsutusta voisi jatkaa loputtomiin, mutta haluan vain todeta, että AMG GT S on toistaiseksi paras kokemani hintaluokkansa GT-auto. Ja nyt en tarkoita uuden auton neljännesmiljoonan myyntihintaa, vaan testatun vain 21000 km ajetun yksilön hintaluokkaa. Nimittäin nuo 21000 ajettua kilometriä leikkaavat hinnasta pois uskomattomat 110000€!
150000€ hintaluokassa onkin vaikea löytää yhtä vaikuttavaa, modernia ja laadukasta GT-autoa, jossa järki ja tunteet kohtaavat sopuisasti, vaikka itse autossa ei ole mitään sopuisaa.
Arvioidun yksilön kunto asteikolla 1-10:
Tekniikka 10
Kori 10
Sisusta 10
Renkaat: 9
Varusteet: 8
Auton mittarilukema testin päätyttyä: 21.800km
Tutustu myynnissä oleviin Mercedes-Benz-malleihin tästä
Palvelun tuottaa 250kmh.com
UUTISET / 15.8.2024
SCC – Sports Car Centerin uuden strategian toteutus etenee suunnitellusti
UUTISET / 19.6.2024
UUTISET / 17.6.2024
Turun toimipiste siirtyy uusiin toimitiloihin Turun ydinkeskustaan.
UUTISET / 10.6.2024
Tiedote: SCC - Huoltopalveluiden merkkiedustukset laajenevat
UUTISET / 8.5.2024
UUTISET / 6.3.2024