Hinta-laatusuhde: 96 pistettä
Omistamisen ilo 2 viikon jälkeen: 98 pistettä
Omistamisen ilo 2 vuoden jälkeen: 93 pistettä
Omistamisen hinta: 75 pistettä
Urheilullisuus: 70 pistettä
Mukavuus: 94 pistettä
Luotettavuus käytettynä: 95 pistettä
Jälleenmyyntiarvo: 90 pistettä
Imago-arvo: 95 pistettä
Symppispisteet: 75 pistettä
Valmistusvuodet: 2018 -
Moottori: 2.0L Turbo + sähkömoottori
Huipputeho: 404hv 297 kW
Huippuvääntömomentti: 640Nm
Kiihtyvyys 1-100km: 6.8s
Huippunopeus: 220km/h
Hintahaitari: 112.000€-185.000€
Puolesta: Ajettavuus, laadukkuus, ajoasento ja tuntuma, moottori+sähkö, kestävyys, hyvä ja helppo jälleenmyytävä, turvavarusteet, diginäytöt, äänettömyys
Vastaan: pieni tavaratila
Vaihtoehto: BMW X5 XDrive40e
Yhteenveto: Ensimmäisen oman Range Roverini hankin kahdeksankymmentäluvun puolivälissä valokuvaajana työskennellessäni. Range Rover oli tuolloin jokaisen valokuvaajan unelmauto. Sen tavaratilan kätköihin mahtui koko liikuteltava kuvauskalusto ja harvoin tuli vastaan kuvauspaikkaa, johon sillä ei olisi päässyt. Se oli myös lajissaan ainoa auto, joka oli kaikesta karskiudestaan huolimatta riittävän tyylikäs ja hienostunut asiakkaiden kuljettamiseen. Tuon ensimmäisen, valkoisen kaksiovisen jälkeen vaihtui Rangeni säännöllisin väliajoin uudempaan versioon. Kun 90-luvun lopulla asiakkaakseni tuli Volvo, vaihtui kuvausautoni XC90 maasturiin. Yhteistyö Volvon kanssa kesti yli kymmenen vuotta ja seuraavan Range Roverin hankinkin vasta vuonna 2010. Se oli Sport Supercharged. Ero edellisen, vuoden 90-luvun Range Roverini ja sen välillä oli melkoinen.
Nykyinen Range Roverini, vuoden 2019 P400e, on myös ottanut isoja edistysaskeleita verrattuna edelliseen malliin ja on mielestäni lajissaan lähes täydellinen auto. Käväistään kuitenkin ennen sen esittelyä vielä hetkeksi Range Roverin alkutaipaleella.
Range Rover juhlii 50-vuotispäiväänsä ensi vuonna. Range Roverin historiallinen merkittävyys automaailmalle syntyi siitä, että se oli maailman ensimmäinen auto, joka oli yhtä loistokas niin maanteillä kuin maastossakin.
Range Rovereita on tähän mennessä valmistettu neljä sukupolvea. Alkuperäinen, joka nyt tunnetaan Classic-nimellä, tuli myyntiin kaksiovisena vuonna 1970 ja tuotantoa jatkettiin lukuisilla eri malleilla hieman yli 25 vuotta. Range Roverin ensimmäinen prototyyppi esiteltiin jo vuonna 1966 ja se oli myös ainutlaatuinen siinä, että se päätyi suoraan sellaisenaan tuotantoon, mitä ei käytännössä koskaan tapahdu autoteollisuudessa. Ensimmäisen prototyypin jälkeen heti seuraava Range Rover oli kuusipyöräinen. Se ei kuitenkaan päätynyt tuotantoon, vaan muunnettiin lentokentän paloautoksi ja on yhä käytössä tänään.
1970-luvulla Range Rover voitti useita palkintoja. Tärkein ja kaupallisesti hyödyllisin oli kaikkien aikojen ensimmäisen Paris-Dakar rallin voitto vuonna 1979 sekä myös vuonna 1981. Tuolloin mukana oli myös toinen englannin ylpeys, Rolls-Royce Corniche Coupe, mikä kaikkien yllätykseksi selvisi tuosta 10 000 kilometrin uuvuttavasta taipaleesta maaliin. Vain 40 autoa 170:sta matkaan lähteneestä pääsi maaliin, 16 niistä oli englantilaisia.
Vuonna 1981 tuotiin markkinoille ensimmäinen neliovinen Range Rover, samaan aikaan markkinoille tuli myös ensimmäinen tehdasvalmisteinen erikoismalli – the Vogue.
Vuosien kuluessa Land Roverin keulalle on asennettu varsin toimivia dieseleitä turbolla ja ilman. Vuonna 1985 dieselmoottorinen Range Rover 'Bullet' rikkoi 27 nopeusennätystä, mukaan lukien dieseleiden ennätyksen keskinopeudella, yli 100 mailia tunnissa 24 tunnin ajan.
Toisen sukupolven auto, joka tunnetaan myös nimellä P38a, tuli myyntiin vuonna 1994 ja kolmannen sukupolven malli vuonna 2001. Uusin Range Rover on aina nauttinut korkeammista vuosimyynneistä kuin edeltäjänsä ja kasvattanut siten suosioitaan ympäri maailmaa.
"Range Rover on todella neljä ajoneuvoa yhdessä,” sanoo toimitusjohtaja Phil Popham. "Se on seitsemän päivää viikossa ylellinen auto; vapaa-ajan auto, jolla on pitkä toimintamatka ja joka soveltuu niin moottoritielle kuin maailman tiettömille taipaleille - huippusuorituskykyinen auto pitkille matkoille, ja ajoneuvo työtehtäviin vaihtelevissa ajo-olosuhteissa ja maastossa."
Prinsseistä poliitikoihin, rock-idoleista oopperaikoneihin, jalkapalloilijoista maanviljelijöihin, Range Rover on aina vedonnut erilaisiin asiakasryhmiin - niin myös minuun.
Mainitsin alussa, että uusi Range Rover P400e on lähes täydellinen auto. Se on paljon sanottu, mutta tässä perusteluni: Parasta uudessa P400E:ssä on tasapaino sen eri elementtien välillä. Ulkomuoto on rauhallisen elegantti, sisustus loisteliaan harmoninen, ja suorituskyky on tasapainossa auton olemuksen kanssa. Ainoa miinus tulee tavaratilan pienehköstä koosta, josta akut ovat vieneet oman osansa.
Alumiinikorinen P400e tarjoaa varsin riittävää suorituskykyä yhdistämällä 300 hv:n bensiinimoottorin 116 hv:n sähkömoottoriin. Yhdistelmä tuottaa 404 hv (221 kW) kokonaistehon, joka yhdessä jatkuvatoimisen älykkään nelivedon kanssa mahdollistaa 6,8 sekunnin kiihtyvyyden (0-100 km/h) ja huippunopeuden 220 km/h.
Äänettömät lähdöt ja 51 kilometriä sähköistä ajoa onnistuu auton 13,1 kilowattitunnin akkujen ansiosta. Ne latautuvat täyteen vajaassa kolmessa tunnissa.
Kaikki edustusauton ominaisuudet löytyvät, kuten erittäin hienosti toimiva ilma-alusta, automaattinen korkeudensäätö sisään ja ulos autosta astuttaessa, älykkäät Pixel-Laser-Led- ajovalot, eleohjattava takaluukku ja kattoikkuna sekä kaikki mahdolliset turva- ja kamerajärjestelmät. Myöskään digitaalisten näyttöjen eikä nahan määrässä ole säästelty ja äänieristys sekä matkustusmukavuus ovat luokkansa parasta.
Range Roverissä on pitkä lista positiivisia ominaisuuksia. Yksi niistä on ehkä hieman yllättäen hinta. Vielä muutama vuosi sitten saman tehoisen ison Range Roverin hintalappu alkoi kakkosella, nyt uuden P400e:n saa omakseen hiukan yli 130 000 eurolla ja käytettynä hinnat alkavat 115.000 eurosta. Range Rover pitää hyvin hintansa käytettynä ja on mielestäni yksi parhaista käytettynä ostettavista autoista. Se on rakennettu alusta alkaen niin suurella ammattitaidolla ja huolellisuudella materiaalien laadussa säästämättä, että tänään istuessa hyvin pidettyyn vuoden 2005 Range Roveriin, on tunnelma kuin uudessa autossa. Nyt kun uuden mallisukupolven myötä Range Rover on vielä edeltäjäänsä laadukkaampi, on se tulevaisuudessa käytettynä ostettaessa loisto-ostos, melkein kuin uusi.
Arvioidun yksilön kunto asteikolla 1-10:
Tekniikka 10
Kori 10
Sisusta 10
Huoltokirja: 10
Mittarilukema testin päätyttyä: 16.543km
Tutustu myynnissä oleviin Range Rovereihin tästä
Palvelun tuottaa www.250kmh.com
UUTISET / 15.8.2024
SCC – Sports Car Centerin uuden strategian toteutus etenee suunnitellusti
UUTISET / 19.6.2024
UUTISET / 17.6.2024
Turun toimipiste siirtyy uusiin toimitiloihin Turun ydinkeskustaan.
UUTISET / 10.6.2024
Tiedote: SCC - Huoltopalveluiden merkkiedustukset laajenevat
UUTISET / 8.5.2024
UUTISET / 6.3.2024