Päivittämällä moottorinohjausta saa mihin tahansa turboautoon helposti lisää tehoa (vaikka emme voikaan sitä suositella tehdastakuun raukeamisen takia). Mutta jos tavoitteena on kiertää rataa mahdollisimman nopeasti, kumpaan kannattaa panostaa ensin – tehon lisäämiseen vai alustan optimoimiseen radalle?
Aivan oikein. Alustan optimoimiseen.
Vakioalusta on suunniteltu toimimaan hyvin vaihtelevissa tieolosuhteissa. Kyse on siis kompromissista – tai optimoinnista – suorituskyvyn, turvallisuuden, mukavuuden ja valmistuskustannusten välillä. Entä jos haluat tehdä autostasi tinkimättömän rataohjuksen? Tai muuten vaan jämäköittää alustaa urheilullisemmaksi?
Jokainen jousitusmuutos on kuitenkin aina kompromissi. Kun jokin ominaisuus parenee, toinen ominaisuus huononee.
Vaikka kaikki autot ovat erilaisia, mutta jokainen alusta rakentuu kuitenkin saman kaltaisista osa-alueista. Tässä osviittaa alustamuutoksiin – muista kuitenkin, että teet muutokset aina omalla vastuullasi.
Puslat
Jos vaihdat alustan puslat polyuretaanisiin tai nyloniin, saat enemmän tarkkuutta jousitukseen, mutta et taatusti yhtään lisää mukavuutta. Päinvastoin, kovat puslat välittävät värinöitä ja ääntä paremmin kuin vakiopuslat. Harkitse siis tarkkaan mitä haluat!
Jouset
Jouset kannattelevat autosi painoa ja ovat koko alustan sydän. Jousien pituuden ja jäykkyyden muutokset vaikuttavat autosi ratakäyttäytymiseen paljon. Jäykempi ja lyhyempi saattaa olla parempi, mutta kyyti on kovaa.
Iskunvaimentimet
Iskarit kuluvat käytössä. Jos mittarissa on paljon kilometrejä, voi jo uusiin vakioiskareihinkin vaihto parantaa ajotuntumaa merkittävästi. Ja jos olet vaihtamassa vakiojousien tilalle jotain muuta, on yleensä myös iskarit syytä vaihtaa. Vakiota lyhyemmillä jousilla voivat vakiovaimentimet pohjata isoissa töyssyissä. Tämä ei tee hyvää ajo-ominaisuuksille saati alustalle.
Alustasarja
Autoosi suunniteltu alustasarja on ehkäpä helpoin tapa tuunata alustaa ratapainotteisemmaksi. Valintoja toki pitää silloinkin tehdä: otatko sarjan, jonka jouset ja vaimentimet on suunniteltu toimimaan yhdessä, mutta jota ei voi säätää? Vai alustasarjan, jossa voit säätää paluuvaimennusta, sisään vaimennusta tai molempia? Tai sarjan, joka mahdollistaa myös portaattoman korkeuden muuttamisen?
Yleensä alustasarja madaltaa autoa, jolloin painopiste laskee ja ilmanvastus ainakin teoriassa pienenee. Monen mielestä myös auton ulkonäkö paranee, mutta kauneus, se on aina katsojan silmässä. Ja matala alusta tekee arkiajosta työlästä, jos pohja raapii jokaiseen hidastetöyssyyn.
Kallistuksenvakaajat
Monasti alustasarjat on suunniteltu toimimaan tietynlaisten kallistuksenvakaajien kanssa. Jos alustasarjan valmistaja tai suunnittelija tarjoaa sellaisia, voi olla fiksua valita se jousien ja vaimentimien kaveriksi. Toisaalta aluksi voi kyllä kokeilla pelkkää alustasarjaa ilman vakaajan tai vakaajien vaihtoa. Mutta jo intoa ja erityisesti osaamista on, voi auton käytöstä ja erityisesti yli- tai aliohjaustaipumusta muuttaa vakaajilla paljonkin.
Viitseliäs alustan kehittäjä valitsee tietenkin vakaajan, jonka jäykkyyttä voi säätää koiranluiden kiinnityspistettä muuttamalla. Tämä avaa aivan uusia mahdollisuuksia onnistua tai erehtyä!
Renkaat ja vanteet
On vähän määritelmästä kiinni pitääkö renkaita jousituksen osana vai ei. Tosiasia kuitenkin on, että renkailla on valtava vaikutus auton käyttäytymiseen niin radalla kuin tieliikenteessäkin.
Huomaa, että rataslicksit eivät ole hyväksyttyjä tieliikenteeseen. Jos käytät arkiajoonkin hyväksyttyjä semislicksejä, kannattaa kuitenkin niiden nopeahko kuluminen ottaa huomioon. Voittava valinta lieneekin kaksi rengassarjaa – toinen pelkästään radalle, toinen tieliikenteeseen.
Matalaprofiiliset renkaat parantavat käsiteltävyyttä, mutta toisaalta isokokoiset vanteet voivat olla reilusti vakiovanteita painavammat. Jousittamattoman massan, esimerkiksi juuri vanteiden, olisi syytä olla mahdollisimman pieni. Jos haluat vaihtaa vanteet parempien kierrosaikojen toivossa, etsi budjettiisi ja autoosi sopivat, mutta mahdollisimman kevyet vanteet.
Camberin säätö
Jos vaihdat autoosi vanteet, kiinnitä huomiota myös vanteiden offsetiin. Toisin sanoen siihen, mikä on etäisyys pyörän navan asennuspinnasta vanteen keskilinjalle. Camber, eli pyörän kallistus sisään tai ulos, nimittäin muuttuu samalla kuin offset. Siksi voikin olla tarpeen säätää camberia. Joissain autoissa tämä tapahtuu säätöprikoilla, toisissa sitä voi säätää tukivartta pidemmäksi tai lyhyemmäksi ruuvaamalla.
Ennen kuin ruuvaat
Tämän blogitekstin ei ole tarkoitus olla tyhjentävä katsaus ratajousitukseen. Sen sijaan tarkoituksena on luoda katsaus erilaisiin jousituksen osa-alueisiin.
Auton jousitus on sen verran monimutkainen kokonaisuus, että virittämisessä kannattaa käyttää ammattilaisia tai kokeneita ratakuskeja apuna. Ja jos modifioit alustaa, teetä aina myös nelipyöräsuuntaus.
Ja jos projekti tuntuu turhan haastavalta, kannattaa hankkia autovalmistajan tuunauspajan kehittämä auto. Mercedeksellä AMG, BMW:llä M-sarja, Jaguarilla SVR, Audilla RS, Minillä John Cooper Works.... Kaikki jännittäviä ja radalla kovaa kulkevia autoja!
UUTISET / 15.8.2024
SCC – Sports Car Centerin uuden strategian toteutus etenee suunnitellusti
UUTISET / 19.6.2024
UUTISET / 17.6.2024
Turun toimipiste siirtyy uusiin toimitiloihin Turun ydinkeskustaan.
UUTISET / 10.6.2024
Tiedote: SCC - Huoltopalveluiden merkkiedustukset laajenevat
UUTISET / 8.5.2024
UUTISET / 6.3.2024